ГВИНТИ ГБЦ
ЩО ОЗНАЧАЄ ТЕРМІН «ГВИНТИ ГБЦ»

До асортименту торгової марки автозапчастин Elring–Das Original всесвітньо відомого виробника прокладок головки блоку циліндрів ElringKlinger входять гвинти головки блоку циліндрів.
Якщо говорити абсолютно точно, мова йде про стягувальні гвинти, необхідні для професійного ремонту двигунів легкових автомобілів.
Оскільки гвинти головки блоку циліндрів виконують функцію стягування, при проведенні ремонтних робіт обов'язково використовувати нові гвинти, бо після установки гвинти витягуються.

Основні умови для стягувальних гвинтів

Щоб двигун зберігав свою герметичність, його компоненти повинні бути ідеально узгоджені. Йдеться про газонепроникність циліндрів, а також про герметичність масляних каналів двигуна і каналів охолоджувальної рідини.

При проведенні ремонту неприпустимі перекоси блоку циліндрів і головки блоку циліндрів, крім того має бути гарантована відповідна шорсткість поверхні і використані нові болти головки блоку циліндрів. Те ж стосується і прокладки ГБЦ, яку не можна використовувати повторно. 

Вся система ущільнення повинна правильно функціонувати як при холодному, так і при гарячому двигуні. Слід зазначити, що блоки циліндрів і головки блоку циліндрів виготовляються з алюмінієвих сплавів, а гвинти і прокладка ГБЦ — зі сталі, тому всі чотири компоненти мають різне теплове розширення. Саме тому гвинт відіграє дуже важливу роль. 

Як працює стягувальний гвинт

Щоб мати здатність поглинати коливання в ущільнювальному зазорі під час роботи двигуна, прокладка головки блоку циліндрів виготовляється з пружинної стали і має вбудований гофр, що слугує стопорним елементом. Гвинт, зі свого боку, характеризується пружністю і пластичністю. В основному ці властивості забезпечуються формою гвинта і матеріалом: як правило, це високоміцна сталь.

Діаметр циліндричної частини гвинта, тобто частини без різьби, менше діаметра частини гвинта з різьбою. В результаті відповідна довжина кожної частини гвинта і його діаметр забезпечують необхідну еластичність. Таким чином, гвинт може вести себе як натягнута пружина, а також сприяти утриманню коливань в ущільнювальному зазорі в певних рамках.

Пружинні властивості гвинта розраховані таким чином, щоб завжди була гарантована достатня сила пружності в різних робочих станах двигуна. Звичайний гвинт з рухомим стрижнем і звичними для автомобіля розмірами з цим завданням не впорається — рано чи пізно станеться зривання.

Все залежить від кута повороту

Навіть ідеальна конструкція стягувального гвинта зі зменшеним стрижнем не має сенсу, якщо монтаж не виконується в точній відповідності з інструкціями виробника. Elring додає інструкцію по затягуванню окремо до кожної прокладки головки блоку циліндрів. Дана інформація також доступна в онлайн-каталозі під номером прокладки головки блоку циліндрів.

Зазвичай кожен гвинт спочатку затягується з так званим попереднім крутним моментом, щоб забезпечити попередній натяг головки блоку циліндрів і прокладки головки блоку циліндрів. Залежно від двигуна ця операція може виконуватися в два етапи, що характерно, наприклад, для прокладки ГБЦ метал-м'який матеріал, де відбувається усадка, тобто стискування композитного матеріалу. До цього кроку гвинт все ще знаходиться в еластичній області.

Використання значень кута повороту при подальшому затягуванні гвинтів базується на тому факті, що прикладене на наступних етапах зусилля повинне бути точно дозовано. Якби використовувалися тільки значення крутного моменту, фінальне відхилення зусилля гвинта становило би +/– 30 %. Таке відхилення неприпустимо, бо при ньому не досягається рівномірне вдавлення прокладки ГБЦ. При використанні значень кута повороту максимальне відхилення становить 10 %, що можна вважати найкращим з технічної точки зору показником необхідного зусилля. Через кілька поворотів на певний кут гвинти втягуються в пластичну зону, що можна відчути при перевищенні меж подовження. Таким чином, гвинт досягає свого передбаченого подовження (подовження стрижня) і знаходиться в пластичній області — це означає, що він знаходиться в постійно деформованому стані. Отже, очевидно, що гвинт, який був подовжений один раз і який був витягнутий або подовжений за межі діапазону пружності в пластичний діапазон під час монтажу, не може забезпечувати необхідне пружинне зусилля вдруге.

Причиною високого відхилення навантаження на гвинт при використанні тільки значень крутного моменту є загальний коефіцієнт тертя з'єднання, тобто напруга в різьбі гвинта і коефіцієнт тертя головки гвинта о головку блоку циліндрів. Таким чином, значення крутного моменту не використовуються в достатній мірі при затягуванні прокладки головки блоку циліндрів. Тому рекомендується злегка змащувати різьбу і головку гвинта під час монтажу, з підкладною шайбою або без неї. Але і тут, в разі сумнівів, слід дотримуватися вказівок виробника.

Іноді відповідно до інструкцій виробника слід прогріти двигун протягом певного часу, що залежить від властивостей стали, з якої виготовлені гвинти.

Нагрівання й охолодження призводять до зміни молекулярної структури гвинта, а подальше затягування зі зміною кута повороту — до досягнення остаточного моменту затягування. 

Послуги СТО від MakeCar

ADstyle №49